
Koncert vítězů
Koncert věnovaný nadějím poučené interpretace – laureátům Letní školy barokní hudby. Za doprovodu orchestru Czech Ensemble Baroque vystoupí
Karel Beránek – trubka, Jan Hajič – cemballo, Vincenc Ignác Novotný – zpěv. Možná doprava autobusem – 17:30, Městské divadlo, Znojmo.
Popis akce
Koncert věnovaný nadějím poučené interpretace. Hudebníci, kteří absolvují Letní školu barokní hudby se stávají součástí českých i zahraničních ansámblů a mnozí z nich i nadále spolupracují s festivalem například na festivalových stagionách. Na zámku v Jevišovicích se zároveň nachází 2. největší sbírka starých hudebních nástrojů v ČR. Proto je umístění koncertu do tohoto koutu znojemského regionu nasnadě. Doprava autobusem – 17:30, Městské divadlo, Znojmo. Vystoupí Karel Beránek – clarina, Jan Hajič – cembalo, Vincenc Ignác Novotný – zpěv.
Program
Karel Beránek, clarina
Pietro Andrea Ziani: Sonáta à 6
Giuseppe Torelli: Trumpet Concerto in D major
Georg Friedrich Händel: Suite D Major für Trompete, Streicher und B.c.
Jan Hajič, cembalo
Johann Sebastian Bach: Koncert pro cembalo a orchestr A dur, BWV 1055.
Allegro, Larghetto, Allegro ma non tanto.
Vincenc Ignác Novotný, tenor
- F. Händel: árie Grimoalda z opery Rodelinda
Io già t’amai
Prigioniera ho l’alma in pena
Tuo drudo e il mio rivale (tu jsem dělal v Holešově na koncertech)
Fatto inferno e il mio petto (Accompagnato) + Pastorello nel povero armento (árie)
Ferdinand(?) Alois(?) Míča: V souladu rozlučme se. Árie z neznámého díla.
společná skladba na závěr
Tato skladba vyžaduje komentář:
Skladba byla nalezena ve sbírkách Moravského zemského muzea, konkrétně ve sbírce hudebnin z Blížkovic. Na přebalu partů bylo jinou rukou připsáno: „Mitscha / aber der andere, Fer. Al., aus Jewisch.“ Na první poslech zaujme především virtuozní part klariny. Skladba má také nečekaně komplexní formu — dva ritornely, vložený recitativ, da capo postavené jinak než díl A. Poznámky, které vysvětlují, kdy se má který díl opakovat, jsou poměrně špatně čitelné a mnohokrát škrtané; pro účely provedení jsme skladbu raději rozepsali.
— Kdo je „ten jiný Míča“, s křestními jmény „Fer. Al.“ (Ferdinand Alois), z „Jewisch.“ (Jevišovic)? V tuto chvíli můžeme jenom spekulovat, zda se jedná o příbuzného Františka Antonína Míči, a o jakého — vrstevníka? Strýce? Synovce? Nebo je poznámka na přebalu omyl, a jde o skladbu Míčovu? Listy s party zřejmě pochází z rozsáhlejšího celku: tenorový hlas je v nich označen jako „Temperantius“, tedy umírněnost, což naznačuje postavu v alegorickém hudebně-dramatickém díle, a můžeme spekulovat, zda „žnec Čas“ zmíněný v krátkém recitativu označuje další postavu alegorie. To by odpovídalo Míčově tvorbě. Nicméně: pisatel oné poznámky zdůrazňuje, že se jedná o „toho druhého“ nebo „toho jiného“ Míču. Navíc skladba ve skutečnosti vychází z o něco starší estetiky: prokomponované party druhých houslí a violy bychom u Františka Antonína Míči hledali obtížně, a střední díl ve třídobém metru je taktéž spíše händelovský než ve středoevropském galantním stylu. Je možné, že se Karel Raduit de Souches (nebo jiný šlechtic 20. či 30. let v Jevišovicích) snažil napodobovat úspěšný hudební provoz u Jana Adama z Questenberka v Jaroměřicích nad Rokytnou, a příbuzný Jaroměřického kapelníka tak ucítil svou šanci?