Barokní hudba

Cesta do Jeruzaléma / Saša Rašilov

Hudební cesta po stopách českého renesančního humanisty

BRZY V PŘEDPRODEJI

Herec Saša Rašilov se ujme role vypravěče – a nebude jen pasivně číst. Přenese posluchače přímo do děje, nechá je pocítit horko pouště i ticho posvátných míst. Cesta do Jeruzaléma je živý koncertní příběh o hledání smyslu, o pouti, která začíná hudbou a končí hluboko v našich srdcích. Nevšední životní cesty českého humanisty Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic byly předčasně ukončeny na Staroměstském náměstí v Praze 21. června léta páně 1621. Poprava českých pánů byla hybatelem celospolečenských změn, které se hnaly napříč Evropou a stala se tak zápalným sudem třicetileté války. Harantův hudební odkaz díky historickým turbulencím nám zůstal bohužel neúplný. Cílem nového projektu Cappelly Mariany je představit všechny jeho dochované skladby, včetně torz v autentické aranži, a přiblížit posluchači také jeho literární odkaz, na svou dobu ojedinělý počin vykonání cesty do Svaté země a zpět.

22. 7. 2026
20:00
neformální
kostel sv. Mikuláše, Znojmo
2h

Popis akce

Harantův barvitý cestopis, který bude vyprávěný z vybraných úryvků, nám bude průvodcem na hudební cestě do exotických krajin Kypru, Jeruzaléma, Sinaje, či Káhiry, kde kromě Harantových skladeb uslyšíme i hudbu vzdálených zemích.

K tomuto originálnímu projektu je přizván fenomenální hráč na setar a umělecký vedoucí ansámblu Constantinople Kiya Tabassian, který díky svým perským kořenům je nejvíce povolaným garantem k najití společného hudebního jazyka. Oba ansámbly tak nezůstanou na opačných stranách Bosporu, ale spojí své kvality do společného představení prolínajíce obě kultury.

V neposlední řadě nebude posluchačům chybět i vizuální vjem a díky artové videoprojekci budou moci vidět originální rytiny obsažené v cestopise, které tak budou dokreslovat multižánrové pásmo věnované velikánu české renesance. „Putování“ je jako majákem, který bude oběma ansámblům průvodcem, geografickou, historickou, kulturní a vnitřní cestou – objevením vzdálených horizontů.

Účinkující:

CAPPELLA MARIANA
Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí, koncepce projektu
Hana Blažíková, Barbora Kabátková – soprán
Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Ondřej Holub – tenor
Jaromír Nosek – bas
&
CONSTANTINOPLE (CA)
Kiya Tabassian – umělecký vedoucí
Didem Başar – kanun
Patrick Graham – perkuse
Neva Ogszun – kemenče
Kiya Tabassian – setar, zpěv
&
Saša Rašilov – recitace

 

Účinkující

Saša
Rašilov

Saša Rašilov

Český herec
Pochází z umělecké rodiny, jeho mladší bratr Václav Rašilov je také herec. Jejich otcem byl kameraman Saša Rašilov a dědou herec Saša Rašilov starší (vl. jm. Wenzel Rasch). Studoval na hudebně-dramatickém oddělení Pražské konzervatoře, jeho spolužáky byli například Markéta Hrubešová, Antonín Kala, a jiní. Následně studoval v letech 1990–1994 na DAMU.

Vojtěch
Semerád

Vojtěch Semerád

Český tenor
Je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (dirigování sborového zpěvu) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku. Od roku 2010 se věnuje pěvecké výuce v rámci soukromých lekcí.

Cappella
Mariana

Cappella Mariana

Vokální soubor
je špičkový soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vokální polyfonie zejména z domácích archivů, ale i italské, vlámské či anglické renesance. Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se dále věnují interpretaci barokní a předromantické hudby.

CONSTANTINOPLE

CONSTANTINOPLE

Kanadský soubor
Hudební soubor, který si za svůj základ zvolil cestu – nejen tu geografickou, ale i historickou, kulturní a vnitřní. Putuje napříč světy a epochami, nechává se inspirovat všemi dostupnými zdroji a míří k těm nejvzdálenějším horizontům. Zrodil se z odkazu dávného města, jež prozářilo Východ i Západ. Soubor Constantinople založil v roce 2001 v Montrealu jeho umělecký ředitel Kiya Tabassian.

Program

Agha Mo’men (c.1525-1600) – Tasbih-i Misri, MSS s.317
Kryštof Harant (1564-1621) – Missa quinis vocibus Credo
Anonymous (16th Cent.) – Naqsh Dar Bazm-e Del, poem by Hafez (1315-1390), MSS s.314
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Kyrie
Kiya Tabassian (1976) – Namaz-e Sham-e Ghariban, poem by Hafez
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Gloria
Shishtari Murad (?-1688 ) – Chashm-e Mast, Huseyni Agir Semai
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Sanctus
Kâsebâz-i Misri (16th Cent.) – Pishref-i Misri & Sama‘i, MSS s.318-319
Seyyid Seyfullah (16th Cent.) – Bu Ashk Bir Bahri Ummandir, Nihavend ilahi, MSS s.318
Kryštof Harant – Maria Kron
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Agnus Dei
Paschal de l’Estocart (c.1538-after1587) / Ali Ufki (1610-1675) – Psalm 4 / Mezmur 2 & 4
Kiya Tabassian – Parvaz
Kryštof Harant (arr. Jaroslav Pelikán) / Gazi Giray Han (1554-1607) – Dies est laetitiae / Mahour
Pishrow, Cantemir Collection
Anonymous (16th Cent.) – Otce Buoha nebeského

Nastavení cookies
Informace o cookies
Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu. Používáním tohoto webu s tímto používáním souhlasíte.
Technické cookies
vždy zapnuto
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících. Tyto cookies můžete vypnout změnou nastavení svého prohlížeče, toto ovšem může mít vliv na fungování stránek.
Výkonnostní cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah a reklamy na základě vašich zájmů na stránce www.hudbaznojmo.cz, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích.
Analytická cookies
Nástroje třetích stran, například Google Analytics, nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jak stránky užíváte. Cookies shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje.
Souhlasím
Uložit nastavení