
Cesta do Jeruzaléma / Saša Rašilov
BRZY V PŘEDPRODEJI
Herec Saša Rašilov se ujme role vypravěče – a nebude jen pasivně číst. Přenese posluchače přímo do děje, nechá je pocítit horko pouště i ticho posvátných míst. Cesta do Jeruzaléma je živý koncertní příběh o hledání smyslu, o pouti, která začíná hudbou a končí hluboko v našich srdcích. Nevšední životní cesty českého humanisty Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic byly předčasně ukončeny na Staroměstském náměstí v Praze 21. června léta páně 1621. Poprava českých pánů byla hybatelem celospolečenských změn, které se hnaly napříč Evropou a stala se tak zápalným sudem třicetileté války. Harantův hudební odkaz díky historickým turbulencím nám zůstal bohužel neúplný. Cílem nového projektu Cappelly Mariany je představit všechny jeho dochované skladby, včetně torz v autentické aranži, a přiblížit posluchači také jeho literární odkaz, na svou dobu ojedinělý počin vykonání cesty do Svaté země a zpět.
Popis akce
Harantův barvitý cestopis, který bude vyprávěný z vybraných úryvků, nám bude průvodcem na hudební cestě do exotických krajin Kypru, Jeruzaléma, Sinaje, či Káhiry, kde kromě Harantových skladeb uslyšíme i hudbu vzdálených zemích.
K tomuto originálnímu projektu je přizván fenomenální hráč na setar a umělecký vedoucí ansámblu Constantinople Kiya Tabassian, který díky svým perským kořenům je nejvíce povolaným garantem k najití společného hudebního jazyka. Oba ansámbly tak nezůstanou na opačných stranách Bosporu, ale spojí své kvality do společného představení prolínajíce obě kultury.
V neposlední řadě nebude posluchačům chybět i vizuální vjem a díky artové videoprojekci budou moci vidět originální rytiny obsažené v cestopise, které tak budou dokreslovat multižánrové pásmo věnované velikánu české renesance. „Putování“ je jako majákem, který bude oběma ansámblům průvodcem, geografickou, historickou, kulturní a vnitřní cestou – objevením vzdálených horizontů.
Účinkující:
CAPPELLA MARIANA
Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí, koncepce projektu
Hana Blažíková, Barbora Kabátková – soprán
Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Ondřej Holub – tenor
Jaromír Nosek – bas
&
CONSTANTINOPLE (CA)
Kiya Tabassian – umělecký vedoucí
Didem Başar – kanun
Patrick Graham – perkuse
Neva Ogszun – kemenče
Kiya Tabassian – setar, zpěv
&
Saša Rašilov – recitace
Účinkující
Saša
Rašilov
Saša Rašilov

Vojtěch
Semerád
Vojtěch Semerád

Cappella
Mariana
Cappella Mariana

CONSTANTINOPLE
CONSTANTINOPLE

Program
Agha Mo’men (c.1525-1600) – Tasbih-i Misri, MSS s.317
Kryštof Harant (1564-1621) – Missa quinis vocibus Credo
Anonymous (16th Cent.) – Naqsh Dar Bazm-e Del, poem by Hafez (1315-1390), MSS s.314
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Kyrie
Kiya Tabassian (1976) – Namaz-e Sham-e Ghariban, poem by Hafez
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Gloria
Shishtari Murad (?-1688 ) – Chashm-e Mast, Huseyni Agir Semai
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Sanctus
Kâsebâz-i Misri (16th Cent.) – Pishref-i Misri & Sama‘i, MSS s.318-319
Seyyid Seyfullah (16th Cent.) – Bu Ashk Bir Bahri Ummandir, Nihavend ilahi, MSS s.318
Kryštof Harant – Maria Kron
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Agnus Dei
Paschal de l’Estocart (c.1538-after1587) / Ali Ufki (1610-1675) – Psalm 4 / Mezmur 2 & 4
Kiya Tabassian – Parvaz
Kryštof Harant (arr. Jaroslav Pelikán) / Gazi Giray Han (1554-1607) – Dies est laetitiae / Mahour
Pishrow, Cantemir Collection
Anonymous (16th Cent.) – Otce Buoha nebeského















