
Cesta do Jeruzaléma / Saša Rašilov
BRZY V PŘEDPRODEJI
Herec Saša Rašilov se ujme role vypravěče – a nebude jen pasivně číst. Přenese posluchače přímo do děje, nechá je pocítit horko pouště i ticho posvátných míst. Cesta do Jeruzaléma je živý koncertní příběh o hledání smyslu, o pouti, která začíná hudbou a končí hluboko v našich srdcích. Nevšední životní cesty českého humanisty Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic byly předčasně ukončeny na Staroměstském náměstí v Praze 21. června léta páně 1621. Poprava českých pánů byla hybatelem celospolečenských změn, které se hnaly napříč Evropou a stala se tak zápalným sudem třicetileté války. Harantův hudební odkaz díky historickým turbulencím nám zůstal bohužel neúplný. Cílem nového projektu Cappelly Mariany je představit všechny jeho dochované skladby, včetně torz v autentické aranži, a přiblížit posluchači také jeho literární odkaz, na svou dobu ojedinělý počin vykonání cesty do Svaté země a zpět.
Popis akce
Harantův barvitý cestopis, který bude vyprávěný z vybraných úryvků, nám bude průvodcem na hudební cestě do exotických krajin Kypru, Jeruzaléma, Sinaje, či Káhiry, kde kromě Harantových skladeb uslyšíme i hudbu vzdálených zemích.
K tomuto originálnímu projektu je přizván fenomenální hráč na setar a umělecký vedoucí ansámblu Constantinople Kiya Tabassian, který díky svým perským kořenům je nejvíce povolaným garantem k najití společného hudebního jazyka. Oba ansámbly tak nezůstanou na opačných stranách Bosporu, ale spojí své kvality do společného představení prolínajíce obě kultury.
V neposlední řadě nebude posluchačům chybět i vizuální vjem a díky artové videoprojekci budou moci vidět originální rytiny obsažené v cestopise, které tak budou dokreslovat multižánrové pásmo věnované velikánu české renesance. „Putování“ je jako majákem, který bude oběma ansámblům průvodcem, geografickou, historickou, kulturní a vnitřní cestou – objevením vzdálených horizontů.
Účinkující:
CAPPELLA MARIANA
Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí, koncepce projektu
Hana Blažíková, Barbora Kabátková – soprán
Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Ondřej Holub – tenor
Jaromír Nosek – bas
&
CONSTANTINOPLE (CA)
Kiya Tabassian – umělecký vedoucí
Didem Başar – kanun
Patrick Graham – perkuse
Neva Ogszun – kemenče
Kiya Tabassian – setar, zpěv
&
Saša Rašilov – recitace
Účinkující
Saša
Rašilov
Saša Rašilov

Vojtěch
Semerád
Vojtěch Semerád

Cappella
Mariana
Cappella Mariana

CONSTANTINOPLE
CONSTANTINOPLE

Program
Kryštof Harant aneb Putování do Svaté země
Hudební cesta po stopách českého renesančního humanisty
Agha Mo’men (c.1525-1600) – Tasbih-i Misri, MSS s.317
Kryštof Harant (1564-1621) – Missa quinis vocibus Credo
Anonymous (16th Cent.) – Naqsh Dar Bazm-e Del, poem by Hafez (1315-1390), MSS s.314
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Kyrie
Kiya Tabassian (1976) – Namaz-e Sham-e Ghariban, poem by Hafez
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Gloria
Shishtari Murad (?-1688 ) – Chashm-e Mast, Huseyni Agir Semai
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Sanctus
Kâsebâz-i Misri (16th Cent.) – Pishref-i Misri & Sama‘i, MSS s.318-319
Seyyid Seyfullah (16th Cent.) – Bu Ashk Bir Bahri Ummandir, Nihavend ilahi, MSS s.318
Kryštof Harant – Maria Kron
Kryštof Harant – Missa quinis vocibus Agnus Dei
Paschal de l’Estocart (c.1538-after1587) / Ali Ufki (1610-1675) – Psalm 4 / Mezmur 2 & 4
Kiya Tabassian – Parvaz
Kryštof Harant (arr. Jaroslav Pelikán) / Gazi Giray Han (1554-1607) – Dies est laetitiae / Mahour
Pishrow, Cantemir Collection
Anonymous (16th Cent.) – Otce Buoha nebeského















