Interpreti

Barbara Maria Willi

Cembalo
Barbara Maria Willi je česko-německá cembalistka, varhanice a specialistka na kladívkový klavír. V roce 2006 získala doktorský titul na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V roce 2020 se stala děkankou Hudební fakulty JAMU v Brně. Spolupracovala s umělci jako například Magdalena Kožená, Martina Janková nebo Erich Hoeprich

Barbara Maria Willi je česko-německá cembalistka, varhanice a specialistka na kladívkový klavír. V roce 2006 získala doktorský titul na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně za svou práci „O stylu generálního basu v 17. století“. Významný vliv na její pojetí hudby měli profesoři Stanislav Heller (Freiburg im Breisgau), Aline Zylberajch (Štrasburk) a Kenneth Gilbert (Mozarteum Salcburk). Nové pohledy na provozovací praxi staré hudby jí poskytl Nikolaus Harnoncort (Mozarteum Salcburk). Obory hra na cembalo, kladívkový klavír a provozovací praxe staré hudby na Mozarteu v Salcburku absolvovala v roce 1995 s vyznamenáním. V témže roce získala cenu „Prix d’encouragement – special mention” (zvláštní uznání) v mezinárodní cembalové soutěži v Bruggách. V roce 2010 byla prezidentem republiky Václavem Klausem jmenována profesorkou.

K historickým nástrojům a dovednosti v ladění jí přivedli Jos van Immerseel a Mark Lindley. Jesper Christensen v ní budoval touhu zrealizovat generální bas co nejvěrněji barokním principům.

Spolupracovala s umělci jako například Magdalena Kožená, Martina Janková, Erich Hoeprich, Doron Sherwin, Erich Höbarth, Sergio Azzolini nebo Christian Leiterer. Koncertovala v Curyšské opeře, ve víděnském Konzerthausu, ve filharmoniích v Krakově, Essenu, Vrotislavi, na Bratislasvkém hradě či v pražském Rudolfinu.

Jako cembalistka a sólistka na kladívkový klavír zkoumala generálbasové prameny 17. století. Na téma kladívkového klavíru uskutečnila výzkum v oblasti písňové tvorby 18. století a představila neznámé české autory (Josef Rösler, Jan Hugo Voříšek, Leopold Koželuh). Založila také cembalovou třídu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde se v roce 2014 stala vedoucí katedry varhanní a historické interpretace.

Pro festival Concentus Moraviae vytvořila dramaturgie, jakými byly vlámská bouře, velcí skladatelé a jejích nepřátelé. Součástí festivalu se stalo bienále staré hudby s největším počtem koncertů na autentické nástroje ve střední Evropě. V roce 2014 začala působit jako dramaturgyně festivalu Bachův varhaní podzim. Spolu s agenturou C.E.M.A. založila cyklus koncertů staré hudby v Brně pod názvem Barbara Maria Willi uvádí.

Je autorkou generálbasové detektivky „Generálbas anebo kdo zavraždil kontrapunkt?“ (Musica Sacra, Brno 2010). Věnuje se také interpretaci soudobé hudby, mimo jiné s Brno Contemporay Orchestra.

Dne 23. října 2020 byla zvolena do funkce děkanky Hudební fakulty JAMU na funkční období 2020–2024.

Její nahrávky („Intrada di Polcinelli“, „Salve mater“) získaly řadu ocenění (cena německé hudební kritiky, choc du monde de musique, CD měsíce časopisů Harmonie a Klassik heute). V roce 2005 byla členkou poroty mezinárodní soutěže v rámci festivalu Pražské jaro.

Televizní přenos z festivalu Concentus Moraviae, kde koncertovala spolu s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou a kontratenorem Thierrym Grégoirem, byl oceněn cenou za nejlepší záznam koncertu na festivalu Zlatá Praha 2000.

KOUPIT VSTUPENKY