16. ročník

Hudba v divadle. Divadlo v hudbě.

9.7.-26.7.2020
Festival se zaměřuje především na klasickou hudbu, v programu lze nalézt i cimbálovou muziku, jazz a originální crossoverové programy. Mnoho akcí vzniká přímo na míru festivalu a nejsou jinde k vidění.
OPERA

Michael Haydn: Der Traum/Sen

Mladší bratr Josepha Haydna svou hudební dráhu začal podobně jako Joseph ve svatoštěpánském sboru ve Vídni. Když císařovna Marie Terezie poprvé slyšela Michaela Haydna zpívat, líbilo se jí to natolik, že mu dala 24 dukátů. Již jako dvacetiletý byl jmenován kapelníkem biskupa v rumunském Velkém Vradíně a o šest let později se natrvalo usadil v Salzburku. Když roku 1763 převzal úřad koncertního mistra a dvorního varhaníka salzburské arcibiskupské kapely, byl již proslulý nejen instrumentální a komorní tvorbou, ale také svými chrámovými skladbami.

Po celou dobu svého působení v Salzburku se Michael Haydn znal s Leopoldem a Wolfgangem Amadeem Mozartem. Leopold Mozart velice dobře znal talent a odbornost Michaela Haydna a protože měl velký vliv u dvora, podporoval jej. Možná také díky tomu dosáhl Michael Haydn za svého života větší proslulosti, než Joseph.

Haydn psal téměř ve všech hudebních formách, od komorní hudby přes orchestrální, ale jeho zálibou bylo skládat hudbu církevní na liturgické texty. Také v neliturgických vokálně-instrumentálních dílech věnoval hudebnímu doprovodu textů nepochybně největší úsilí.

Der Traum je dvouaktovou pantomimou, jejíž děj shrnuje vypravěč. Jedná se v podstatě o commedia dell´arte, která se skládá z 20 krátkých čísel, včetně velmi vděčných pochodů a tanců, ale také italských árií „turecké“ árie, duetu „canzone pastorale“ a latinské árie. Zpěv sólistů ztvárňují tanečníci a mimové.

ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA

16. ročník Hudebního festivalu Znojmo se navzdory koronavirovým opatřením uskutečnil v nezměněné podobě a v plném rozsahu. Byl tak jednou z mála letních akcí, které se uskutečnily v plánovaném termínu a nez změny programu. V termínu 9. až 26. července se tak ve Znojmě a okolí odehrálo 33 hudebních a gastronomických akcí. Ústředním tématem bylo prolnutí divadla a hudby. Podtitul zněl „Hudba v divadle, divadlo v hudbě“. I přes obavu pořadatelů ze zpřísňujících se opatření kvůli koronaviru si festival vyhledalo na 11 000 návštěvníků, což je zhruba o 3 000 méně, než bylo v předchozích ročnících.

ZOBRAZIT VÍCE

Ohlednutí za 17. ročníkem
KOUPIT VSTUPENKY