Za oponou

Ezopotámie

Svět opery přiblížený dětem
Po loňském veleúspěchu opery Lukáše Hurníka Porucha na lodi Nautilus festival přichází opět s novým unikátním titulem, tentokrát na motivy Ezopových bajek pod názvem „Ezopotamie“ od známého autora Lukáše Sommera. Předlohou opery je oblíbený motiv Ezopových bajek jako rozpustilá „věčná“ bitva člověka se zvířecím světem. „Opera o dvou dějstvích je určena pro děti od 7 do 15 let. Přijďte ukázat svým dětem, jak může vypadat svět klasické hudby a odneste si jedinečný zážitek,“ pozvala tisková mluvčí Petra Štorková. Novinkou letošního ročníku festivalu byla předpremiérová výchovná představení dětské opery pro školy, která se uskutečnila ještě v červnu. Pro veřejnost jsou pak připravena představení v Městském divadle Znojmo 20. a 23. července. Toto představení se uskutečnilo díky spolupráci s Komorní operou Hudební fakulty JAMU.

O čem to je?

Dvě myši v lítém souboji s hospodářem, bystrá kolčava (ne)provádějící odbornou likvidaci hlodavců, anebo degustacemi znavený vinař zápasící s párem vrabčáků. Kdo tahá za kratší konec? Jak asi dopadne celá tahle rozpustilá hudební rošťárna, která pro děti i dospělé slibuje dynamickou podívanou i poslouchanou s humorem i špetkou toho moudra stařičkého řeckého filozofa Aisópa (Ezopa). Dvě krátké miniopery-bajky (Myši a sedlák, Vrabčáci na vinici) byste ale v původní sbírce nenašli. Skladatel si v podobném duchu vytvořil vlastní rozverné anekdoty, jimiž nás provází postava prohnané Kolčavy. V první se ocitáme v Sedlákově spižírně a ve druhé na vinici, kde na sebe Myši berou novou podobu oprsklých Vrabčáků

a Sedlák se mění na Vinaře. I dějiště je tak pro znojemský festival čímsi příznačné. Hlavní motto autora stejně jako inscenačního týmu by se asi dalo shrnout do dvou slov, hravost a radost, která by ani na moment neměla nechat diváka chladným.

Na slovíčko s autorem

Skladatel a kytarista Lukáš Sommer na hudebním festivalu ve Znojmě účinkoval, v minulosti také složil dílo pro houslový koncert Pavla Šporcla. Je přední skladatelská osobnost mladé generace. Píše symfonickou i komorní hudbu, opery a další skladby pro dospělé i děti. Jeho hudba zazněla ve více jak dvaceti zemích světa a měl sólový debut v newyorkské Carnegie Hall. Je také vyhledávaným kytaristou. Rozhovor v celém rozsahu si přečtete na portálu klasikaplus.cz v článku Lukáš Sommer: Jenom vrabci mi vzali týden života.

 

Jak přišlo oslovení na operu Ezopotámie a jaké bylo zadání?

Já jsem s Hudebním festivalem Znojmo už několikrát spolupracoval. Jednou jsem psal houslový koncert pro Pavla Šporcla a pak některé drobné skladby. Každoročním počinem znojemského festivalu je nová opera, která je věnovaná dětem nebo rodinám. Minulý rok byla provedena ve světové premiéře skladba Lukáše Hurníka. Teď se ředitel festivalu s tímto zadáním obrátil na mě. A dokonce určil přímo téma Ezopových bajek.

Tedy téma Ezopových bajek bylo určené festivalem. Je vám toto téma blízké?

Ano, protože já už jsem Ezopovy bajky jednou zhudebňoval melodramaticky v jakémsi divadelním představení. A právě proto jsem věděl, že zhudebňovat Ezopovy bajky operně je skoro nemožné, protože to jsou popisné apokryfy, kde se vypráví příběh krátkou, komorní formou. Bylo jasné, že je potřeba ty postavy oživit. Já jsem udělal to, že jsem si v jednotlivých bajkách našel malé dějové linky, které jsem potom poskládal do dvou příběhů. Je to o usmiřování lidského a zvířecího světa. V prvním dějství se to nedaří, v druhém se to podaří. Hlavní postava Vinař se s těmi zvířaty umí domluvit.

Protože jsem si pročetla libreto k Ezopotámii, zeptám se ještě v souvislosti s tímto zvláštním názvem na jednu otázku. Kdo je to Ezopotámec?

Ezopotámec se objevuje v samotné finální písni. Zpívá se tam: „Abys nedopad jak lakomec, buď jako Ezopotámec.“ Bude to ten člověk, který našel rovnováhu mezi zvířecím a lidským světem. Máme s partnerkou dva psy a kočku, takže vím, že zvířata jsou jídlem doslova posedlá. A najít rovnováhu v domácnosti je těžké. Takže Ezopotámec bude někdo, kdo je vědomě laskavý a pomáhající.

Hudba v opeře Ezopotámie je na vaše libreto. Všimla jsem si, že jste si napsal text i k jiným skladbám. Píšete si slova k svým kompozicím často sám? Baví vás to? Přináší to nějakou výhodu?

Čas od času se k tomu uchýlím, když mám pocit, že je mi téma velmi blízké. Ezopovy bajky jsou mi blízké a zároveň se ve mně probudil praktik, protože když objednávka přišla a já jsem si uvědomil, kolik času na to je, tak jsem si neuměl představit, že bych oslovoval, byť třeba své přátele, básníky, spisovatele s prosbou o libreto. Libreto je nesmírně těžká disciplína pro někoho, kdo nepíše hudbu a kdo neholduje opeře. Text musí být velice živý, tvárný a podřídit se hudebnímu tvaru a těm drobným, malým akcím na jevišti. Už mám zkušenost, že to chce mnoho času. A tak jsem si řekl, že to udělám na svá slova. A ta slova přicházela a vyrůstala z pohybu postav na jevišti – tak, jak jsem si myslel, že by to mohlo fungovat vizuálně. Vlastně jsem začal nejdříve pracovat s operou vizuálně a až začal psát text.

Autor: Noemi Savková/Klasikaplus.cz

Nastavení cookies
Informace o cookies
Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu. Používáním tohoto webu s tímto používáním souhlasíte.
Technické cookies
vždy zapnuto
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících. Tyto cookies můžete vypnout změnou nastavení svého prohlížeče, toto ovšem může mít vliv na fungování stránek.
Výkonnostní cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah a reklamy na základě vašich zájmů na stránce www.hudbaznojmo.cz, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích.
Analytická cookies
Nástroje třetích stran, například Google Analytics, nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jak stránky užíváte. Cookies shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje.
Souhlasím
Uložit nastavení